MENY

J.R. Bjørkvold
Om forlaget
Bøker
-Det Musiske Menneske
-Skilpaddens Sang
-Fra Akropolis til Hollywood
-"Vi er de tusener..."
-Foten trår, hjertet slår
-Boller og brøk
-...som forandret verden
Bestilling
Kontakt oss
Nyhetsglimt
Blogg
Revolt & rabalder
Pressefoto
  Det Musiske Menneske
Barnet og sangen, lek og læring gjennom livets faser

 
hovedside om boka omtaler fakta bestilling
 
side 1   side 2
 
Livsprosjektets essens handler om nettopp dette, tenkte jeg. Og så begynte jeg å skrive på en bok om utfoldelsen av skapende krefter gjennom menneskelivet, med fødsel-død som forståelsesramme. Hva åpner? Hva lukker? Et kritisk blikk på utdanningssystemets kunnskapssyn og pedagogiske begrepsverden — i allmennfag så vel som i mitt eget musikkfag — ble begrunnet og formulert, med barnekulturens ressurser som referansegrunnlag. Og jeg spurte: Styrkes barn på å leve gjennom å lære, eller svekkes de? Forblir de skapende eller langsomt tapende? Antikkens Muser hadde blitt født for å gi tilværelsen mening og sammenheng gjennom ord, sang og dans. Menneskets musiske stemmerett må respekteres, mente jeg — og kalte boka mi Det Musiske Menneske. Fra barns sang på alle kontinenter blir verden til som kulturens innerste drivhjul. Intet mindre.

Det var sang i en MacPlus med 20 megabyte harddisk der jeg satt og skrev.

Til St. Hans i 1989 var manus ferdig.

På vei til årets sommerferie leverte jeg manuset til min uunnværlige badmintonpartner — og diskosmester — i Freidig gjennom 25 år, Per Glad. At litteratur var (og er) hans fag, talte heller ikke mot ham. Hva ville han si?

Jeg skal aldri glemme øyeblikket da jeg åpnet brevet fra ham, tre uker senere, en første reaksjon fra en profesjonell leser, måneder før boka ennå var utgitt:

Jeg sitter og prøver å summe meg litt, etter å ha tilbrakt helgen i samvær med DET MUSISKE MENNESKE.

Sjelden har jeg lest en fagbok som har gitt meg en så rik og mangesidig opplevelse. En visjon så omfattende og dristig at du tenker: ja, denne forfatteren er nok glad i å fly! Han er høyt og lavt, briljerer, imponerer, insisterer, men hvordan skal han lande? Inntil det viser seg at de innflettede, egenopplevde historiene og sitatene fra litteratur og musikk er mer enn pedagogiske tricks. De utfyller og binder sammen de stringente og logisk spennende forskningsresonnementene, slik at boka ikke bare handler om Det musiske menneske, men viser oss det, i full blomstring. Forskeren som gjøgler, gjøgleren som forsker, med en klippefast tro på at det er barnet i oss — og barna rundt oss — som gjør livet verd å leve. Jeg innrømmer at jeg noen ganger måtte ta pause i lesningen og pusse dogg av brilleglassene. Det er ikke så ofte en barket yrkesleser opplever det!... Stoffet er allmennmenneskelig og fremstillingen så pedagogisk anskuelig og gnistrende velopplagt at boka burde kunne bli en "langsom" bestselger.

Hils alle fra den uhelbredelige brummeren
Per


Det Musiske Menneske har faktisk blitt en "langsom bestselger", helt på tvers av fag, profesjoner og landegrenser. Mottakelsen av boka på store verdensspråk, tilsynelatende uendelig langt unna spontansang i norske barnehager, forteller åpenbart noe om en "musisk universalitet". Barn er barn over hele vår klode, sang er sang over hele vår klode, like umistelig viktig for alle. Vi møtes der, vi mennesker.

Og alt er sprunget ut fra Norges minste Freidig Forlag, der bøker lagres og pakkes i en middels garasjebod. Jeg ser meg tilbake. Jeg ser meg rundt. Og jeg sier med barnets Inger Hagerup-stemme: "Så rart!"

 
side 1   side 2

til toppen

Freidig Forlag, Kristianiasvingen 32, 0782 Oslo. Telefon: +47 922 44 775.   
Alt innhold er opphavsrettig beskyttet.
© Freidig Forlag. ORG NR 995928310.
Webdesign ved